Rozrząd to jeden z najważniejszych elementów silnika Mercedesa, którego prawidłowe funkcjonowanie decyduje o wydajności i trwałości jednostki napędowej. Wymiana tego podzespołu to kosztowny, ale niezbędny zabieg serwisowy. Na szczęście niewielu właścicieli samochodów spod znaku trójramiennej gwiazdy będzie zmuszonych do wymiany łańcucha rozrządu więcej niż raz w ciągu całego okresu użytkowania silnika.

Przy jakim przebiegu należy wymienić rozrząd w Mercedesie?

Nie ma jednego, z góry ustalonego przebiegu przy którym należy wymienić łańcuch rozrządu. Jego zużycie w dużej mierze zależy od sposobu wykorzystywania samochodu (trasy lub miasto, korzystanie z systemu Start-Stop). Możemy jedynie orientacyjnie określić przebieg samochodu, przy którym może zajść konieczność wymiany łańcucha rozrządu. Niezależnie od przebiegu samochodu, warto przy okazji rutynowej wymiany oleju skontrolować stan rozrządu, i od czasu do czasu – we własnym zakresie – przysłuchać się pracy zimnego silnika.

Więcej o usłudze wymiany rozrządu w naszym serwisie możesz przeczytać tutaj.

Wymiana rozrządu w silnikach OM642

Silnik OM642 to 3.0-litrowy V6 CDI o mocy od 184 do 265 KM, montowany w modelach E, ML, GL, S oraz Sprinter. Łańcuch rozrządu w tym silniku jest wyposażony w sprawiający czasem problemy napinacz hydrauliczny, który często powoduje rozciąganie łańcucha po przejechaniu 200-250 tysięcy kilometrów. Podczas wymiany konieczna jest wymiana całego zestawu obejmującego łańcuch, napinacz oraz prowadnice łańcucha.

Serwis rozrządu w silnikach OM651

Silnik OM651 to 2.1-litrowy CDI o mocy od 95 do 204 KM, który jest jedną z najpopularniejszych jednostek Diesla w modelach Mercedes. Najczęstszym problemem jest rozciąganie łańcucha po przejechaniu 150-200 tysięcy kilometrów, co objawia się charakterystycznym „dzwonieniem” podczas rozruchu zimnego silnika. Mercedes przedłużył gwarancję na układ napędu rozrządu w tym silniku w 2018 roku ze względu na częste reklamacje.

Kiedy wymiana rozrządu w silnikach OM654

Silnik OM654 to najnowszy 2.0-litrowy CDI o mocy od 150 do 194 KM (modele 200D, 220D) lub nawet 269 KM w przypadku jednostek 300D (z dwoma turbinami). To aluminiowy silnik nowej generacji wyposażony w łańcuch rozrządu o zwiększonej trwałości. Kontrola rozrządu w tym silniku powinna odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta, zazwyczaj po przejechaniu ponad 200 tysięcy kilometrów. W przypadku samochodów z początkowych lat produkcji tych silników, zwykle wcześniej pojawiał się problem ze zużyciem popychaczy zaworowych niż oznaki zużycia łańcucha rozrządu.

Serwis rozrządu w silnikach M274

Silnik M274 to 2.0-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy o mocy od 156 do 211 KM. Łańcuch rozrządu w tej jednostce jest wyposażony w napinacz hydrauliczny i może ulegać rozciąganiu po intensywnej eksploatacji. Problem zaczyna być spotykany po przejechaniu 150-200 tysięcy kilometrów i wymaga wymiany całego zestawu napędowego rozrządu.

[booked-calendar style="list" calendar="52"]